Штучний інтелект в університетському середовищі: корисний інструмент, використанню якого потрібно навчатися
Застосування штучного інтелекту в сфері освіти, зокрема в університетах, стало однією з ключових тем обговорення у сучасному науково-педагогічному середовищі. Штучний інтелект на базі великих мовних моделей (ШІ-LLM), таких як ChatGPT, Bard, LLaMA, Claude, Grok та інші, здатен імітувати людську мову і генерувати тексти, які важко відрізнити від написаних людиною. Це відкриває нові можливості, але водночас і викликає низку серйозних викликів для університетської спільноти, пов’язаних з етикою, академічною доброчесністю, управлінням ризиками та якістю освіти.
З метою встановлення проблем, з якими стикається вітчизняна університетська спільнота у використанні таких технологій, професор кафедри маркетингу і бізнес-адміністрування Старостіна А.О. спільно з ГО «Об’єднання маркетологів України» прийняла участь в організації та проведенні другого щорічного опитування викладачів ЗВО. Воно є продовженням першого дослідження, здійсненого в 2023 році, результати якого дозволили з’ясувати актуальну на той час картину застосування ШІ-LLM в університетах, виявити основні проблеми та визначити напрями їх вирішення.
Перший звіт, підготовлений за підсумками опитування 2023 року, був розміщений на сайті економічного факультету і широко розповсюджений серед членів ГО, МОН України, керівництва університетів, засобів масової інформації та громадських організацій, які опікуються питаннями університетської освіти та науки. Результати дослідження також було представлено на низці наукових конференцій.
Цьогорічний звіт має на меті не лише представити зміни, які відбулися за рік, що минув, у використанні ШІ-LLM, але й провести подальший аналіз актуальних проблем та тенденцій, які впливають на освітній процес в університетах. Особлива увага приділяється тому, як змінилися оцінки та ставлення викладачів до використання ШІ-LLM, які нові виклики постали перед ними, а також яким чином університети адаптуються до інтеграції цієї нової і проривної технології у свою діяльність.
Цьогорічне дослідження покликане надати актуальну інформацію та рекомендації для керівництва університетів і МОН України, щоб сприяти ефективному використанню ШІ-LLM у закладах вищій освіті України.
Основні питання дослідження:
- вплив ШІ-LLM на діяльність науково-педагогічного персоналу університетів в 2023-2024 навчальному році та можливий вплив в 2024-2025 н.р.;
- вплив ШІ-LLM на ряд сфер університетського середовища в 2023-2024 н.р. та 2024-2025 н.р;
- конкретні заходи, які можуть допомогти вирішити проблеми використання ШІ-LLM в університетах;
- порушення студентами академічної доброчесності за допомогою ШІ-LLM;
- напрями використання ШІ-LLM науково-педагогічним персоналом ЗВО;
- типи ШІ-LLM, які використовуються науково-педагогічним персоналом в ЗВО, навчання роботи з ними, зміни в навчально-методичних матеріалах в зв’язку з використанням ШІ-LLM.
Загальний висновок результатів дослідження 2024 р. можна резюмувати наступним реченням, – штучний інтелект типу GPT є корисним (21,1% коментарів усіх респондентів) інструментом (26,3%), використанню якого потрібно навчатися (21,1%).
AI_Univ_24